Yrityskulttuuri ja kokeilut

Yrityskulttuuri

Yrityskulttuuri vaikuttaa merkittävästi yrityksen menestykseen ja siihen, miten hyvin strategia ja tavoitteet saadaan toteutettua. Se ei ole vain pehmeitä arvoja ja HR tehtävä. Pahimmillaan yrityskulttuuri nakertaa tavoitteiden toteuttamisen edellytyksiä tai, jopa estää ne kokonaan.

“Parhaimmillaan se on tiedostettu, tavoitteiden saavuttamista tukeva ja yhteistyötä edistävä.”

Parhaimmillaan se on tiedostettu, tavoitteiden saavuttamista tukeva ja yhteistyötä edistävä. Se lisää vuorovaikutusta, vahvistaa luottamusta ja parantaa työntekijöiden hyvinvointia. Joustava yhteistyö on sen kulmakiviä, ja se houkuttelee myös osaavia tekijöitä yritykseen. Tällainen kulttuuri laittaa asiat tapahtumaan, luo intohimoa ja motivaatioita.

Yrityskulttuuri heijastaa usein yrityksen perustajien, johdon ja työntekijöiden yhteisiä arvoja, uskomuksia ja visioita. Kun yrityskulttuuri on vahva ja positiivinen, se edistää työntekijöiden sitoutumista, tavoitteiden saavuttamista, luovuutta, yhteistyötä ja innovaatiota. Toisaalta huono kulttuuri voi johtaa tyytymättömyyteen, tehottomuuteen ja työntekijöiden vaihtuvuuteen.

Kuva tehty DALL-E tekoälyllä

“Yrityskulttuurin kehittäminen alkaa tietoisuudesta siitä, millainen kulttuuri yrityksessä vallitsee.”

Yrityskulttuurin kehittäminen alkaa tietoisuudesta siitä, millainen kulttuuri yrityksessä vallitsee. Tämä tarkoittaa avointa keskustelua siitä, millaista on työskennellä täällä: miten asioita tehdään, mikä toimii ja mikä ei, millaisia vahvuuksia ja esteitä meillä on. Samalla pohditaan, mitä muutoksia tarvitaan ja jaetaan esimerkkejä siitä, miten asiat voivat olla paremmin.

“Tavoitteena on luoda innostavampi ja tuottavampi työympäristö, jossa jokainen työntekijä voi kukoistaa ja tuoda parhaansa esiin.”

Yrityskulttuurin kehittymistä voidaan seurata käytännössä monin eri tavoin. Esimerkiksi arkiset kahvipöytä- ja käytäväkeskustelut voivat antaa arvokasta tietoa siitä, miten työntekijät kokevat yrityksen ilmapiirin ja toimintatavat. Lisäksi henkilöstökyselyt ja muut tavanomaiset yrityksen mittarit voivat tarjota strukturoitua tietoa siitä, miten hyvin yrityskulttuurin muutokset toteutuvat käytännössä.

Kokeilut ja yrityskulttuuri

Joskus kokeilut voivat olla tarkoituksellinen strategia muutoksen aikaansaamiseksi. Tällöin periaatteena on “Fail Fast” eli epäonnistu nopeasti. Jos idea ei alkuun lennä, nopeissa ja pienissä kokeiluissa epäonnistuminen on helppo hyväksyä.

“Kokeilukulttuuri tarkoittaa, että emme yritä ennustaa liikaa etukäteen tai suunnitella kaikkea tarkasti, vaan pikemminkin kyseenalaistamme oletuksemme ja testaamme niitä käytännössä.”

Asioita ei valmistella liian tarkasti tai yksityiskohtaisesti, jotta tekeminen ei viivästyisi. Sen sijaan idean toimivuus testataan käytännössä kokeilemalla sitä.

Kokeilut ovat mahdollisia vain, jos yrityksen ilmapiiri kannustaa niiden tekemiseen, hyväksyy keskeneräisyyden ja epäonnistumiset. Tällöin virheiden tekeminen ei ole ongelma, mikä helpottaa oppimista ja kehittymistä.

Ossi Ritola
Kasvuvalmentaja
Kasvupolut PK-Seutu Oy

 

Palaa takaisin