Strategia – tarvitaanko sitä?

Matkallani yritysten kasvuvalmentajana olen kohdannut eri kasvun vaiheissa olevia yrittäjiä. Kun kuuntelee yrittäjien tarinoita, ei voi välttyä havainnoimasta, miten harvoin kuulee puhuttavan strategiasta. Eräs yrittäjä kertoi yritystä perustaessaan hakeneensa lainaa, jolloin pankinjohtaja oli edellyttänyt liiketoimintasuunnitelmaa lainan saamisen ehtona. Tämä oli kovasti hermostuttanut yrittäjää, koska tämä ei tiennyt, mitä sellaiseen liiketoimintasuunnitelmaan pitäisi kirjoittaa. Yrittäjän ajatuksissa pyöri vain, että pitäisi jo päästä tekemään bisnestä eikä liiketoimintasuunnitelmia. Nyt yritys onkin toiminut menestyksekkäästi kymmenen vuoden ajan viisi henkilöä työllistäen. Yrittäjä toteaa edelleen, että toimintaan ei ole tarvittu yhtään liiketoimintasuunnitelmaa. Tämän pohjalta voikin herätellä kysymystä – tarvitaanko yrityksessä suunnitelmallisuutta esimerkiksi liiketoimintasuunnitelman tai strategian muodossa?

Yrityksen perustaminen Suomessa on helppoa ja liiketoiminnan alkuvaihe perustuu yleensä yrittäjän omaan innostukseen ja haaveeseen toteuttaa omia tavoitteita ja unelmia. Suomalaisilla yrityksillä vain on taipumus jäädä pieniksi alle neljä henkilöä työllistäviksi yrityksiksi. Kasvuun ei nähdä mahdollisuuksia tai intohimo puuttuu. Pienen yrityksen päivät kuluvat arkirutiinien pyörittämiseen, eikä kiireessä ensimmäisenä tule mieleen strategiatyö. Kuitenkin pienissä yrityksissä piilee valtavia mahdollisuuksia. Kysymys on siitä, miten nämä mahdollisuudet osataan hyödyntää ja toteuttaa potentiaalinen kasvu.

Pienten yritysten herättely ja innostaminen tapahtuu siten, että kaivetaan yrittäjien pimennossa olevat haaveet esiin ja tehdään niistä totta. Kun yrittäjä saa tukea ja osaamista yrityksen hallittuun kasvuun, syntyy Suomeen uusia menestystarinoita. Tätä nimitetään hienommalla termillä strategiatyöksi.

Edellä mainittu yrittäjä ei siis nähnyt strategiaa tarpeellisena, koska ei ymmärtänyt sen hyödyllisyyttä. Tässä onkin iso haaste – miten saada suomalaiset yrittäjät haaveilemaan suuremmasta ja auttaa heitä tekemään haaveista totta? Tiedä vaikka strategiatyön avulla tämäkin aiemmin mainittu yritys olisi tänään kymmenen kertaa suurempi?

  Jari Järnstedt
Kirjoittaja toimii kasvuvalmentajana Tulevaisuuden Kasvupoluilla

Tarvitsetko apua myynnin kehittämiseen?
Tutustu näihin:

Lataa maksuton opas: ”Miten pääset eroon kroonisesta myyjäpulasta?”

Myyntikoulutus 27.4.2018: ”Myynnin osaamisella lisää kauppoja”

Tutustu valmennuksiin: Myynti 2.0 ja Kenttämyynti 2.0 valmennuspaketit

Kokemuksia Kasvupolkujen myyntivalmennuksista ja kehittämisohjelmista
http://www.kasvupolut.fi/kokemuksia/

 

Palaa takaisin