Miika Soronen, Sorcolor Oy: “Kasvuvalmentajan ulkopuolinen näkemys ratkaisevan tärkeä yrityksen kasvulle”

Tämä on asiakkaan kertomus asiakassuhteesta. Todettakoon heti alkuun, että tästä on maksettu minulle, jutun kirjoittajalle –  palkkiona on mansikkalaatikko kotiinkuljetuksella.

Ensimmäinen kosketuksemme Tulevaisuuden Kasvupolut Oy:n kanssa oli myynninvalmentaja Kenneth Österbergin myyntiseminaari. Janne Karjulan kanssa olin viettänyt armeijassa yhteisiä hetkiä sotilaskodissa munkkikahvien äärellä ja olimme spekuloineet milloin elämästä, milloin armeijaan liittyvästä hajotuksesta. Vuosia myöhemmin ystävyyden jatkuessa jonain tammikuisena päivänä Janne soitti Kasvupolkujen asialla ja halusi myydä meille liput Kennethin seminaariin. Tylytin myyntiseminaarin vain nuorten myyntitykkien turhaksi fiiliksenkohotuspäiväksi, mutta sinnikkäästi Janne jatkoi. Päädyttiin yrittäjäveljesteni kanssa siihen, että annetaan itsellemme mahdollisuus. Kokemus oli hyvä, eikä seminaari ollutkaan vain nuorten poikien autonäyttely Flamingossa, vaan aidosti myyntityön arvostusta ja ammatillista itsetuntoa kohottava perjantaipäivä.

Myyntiseminaarissa Kasvupoluilta myyntijohtaja Jani ja toimitusjohtaja Antti varovasti ehdottivat palaveria lähiviikoille, mutta kieltäydyimme. Suhtautumisemme konsulttifirmaan oli karkeasti samanlainen, kuin mihin tänä päivänä törmää monissa keskusteluissa. Konkretia loistaa poissaolollaan, viisastellaan lähinnä henkisillä arvoilla ja mitataan tuloksia sitten vain fiilispohjaisesti.

Muutamaa kuukautta myöhemmin Janne oli tullut meille myyjäksi, ja hän ehdottikin Antin tarjoamaa lounasta Gatessa Vantaan Äyritiellä. Muistan ahdistuneeni koko Business Parkista ja ehkä samalla hetkellä koko yrittäjyydestä. Ajattelin, että tällaiseen marmorilattioin kuorrutettuun lasipalatsiin tuleminen on maalausfirmalle lopun alkua ja kertoo enemmän työhaluttomuudesta ja tärkeilemisen tarpeesta kuin paikasta, jossa seinän ja katon maalaamista voisi kehittää.

Lounaan jälkeen Kasvupolkujen kahvihuoneessa Antti kysyi, voisiko Kasvupoluista olla apua Sorcolorille? Heitin vastaukseksi, että “eivät terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat”. Tämän lauseen kanssa jouduin kyllä myöhemmin häpeään. Vaikka se olikin huumorilla heitetty, kertoi se enemmän ajatusmaailmastani ja suhtautumisesta ulkopuoliseen apuun liiketoiminnan kehittämisessä, kuin itsevarmuudesta tai illuusiosta liiketoiminnan ja sen prosessien valmiudesta.

Päädyimme lopulta Kasvupaja-hankkeeseen, jota pidin ylihintaisena ja turhana. Miksi sitten suostuin veljieni kanssa mukaan sellaiseen, johon emme lähtökohtaisesti oikein uskoneet? Vastaus voi olla siinä, että huomasimme Antin aidon arvostuksen ja kiinnostuksen yritystämme kohtaan. Kun joku ulkopuolinen sanoo, että näkee ison mahdollisuuden aloittamassamme liiketoiminnassa, siirtää kyynisyyden syrjään ja ajattelee, että raha ei ehkä olekaan ainoa motivaatio kehusanoissa ja kannustuksessa.

Kasvupajan jälkeen istuimme taas (myynti)palaverissa Antin kanssa vuonna 2016, kun Antti kysyi Sorcolorin liiketoimintaan liittyvistä unelmista. Sanoin haluavani joskus saavuttaa kannattavasti 5 miljoonan liikevaihdon. Ei olisi uskonut, että tätä kirjoittaessa tavoite on jo täyttynyt. Myöhemmin teimme kolmevuotisen sopimuksen ja pitkäjänteisen suunnitelman koko yrityksen kehittämisestä sekä viemisestä maalausalan edelläkävijäksi ja suunnannäyttäjäksi. Olin vielä silloinkin vastaan niin pitkää sopimusta, mutta päätöstä ei ole tarvinnut katua.

Välillä suuntaa on tarvinnut yhdessä korjata ja miettiä missä asioissa tarvitsemme eniten ulkopuolista näkemystä ja osaamista. Konsulttifirmoista tyypillisesti ajatellaan, että yrityksille myydään kymmenien tuhansien arvoinen koulutuspäivä kahvilla ja sämpylällä ja sitten odotetaan jonkin ihmeen tapahtumista. Tällä kokemuksella uskallan sanoa, että jos tarjottu sopimus on alle vuoden mittainen, ei siihen ole mitään järkeä tarttua.  Perustan näkemykseni sille, että myös konsulttifirman tulokset ja onnistuminen pitää pystyä mittaamaan numeroissa ja suoraa tuloksessa. Yksi lauantaipäivä hotellin kokoushuoneessa voi tehdä piikin tilastoihin, mutta yhtä lailla sen on voinut aiheuttaa joku firmasta riippumatonkin syy. Kun liiketoiminta kasvaa ja kannattavuus paranee ei enää tarvitse miettiä, onko tuntilaskutus kohtuuton tai osaisiko nämä asiat kuitenkin spekuloida ihan vain kaveriporukan kanssa. Eikä ulkopuolinen näkemys tarkoita sitä, että joku tulee ja tekee yrityksen toiminnassa ja kulttuurissa muutoksen tai jopa suuren mullistuksen.

Kasvuvalmentajan tai konsultin – mitä termiä sitten käytämmekään – tehtävä on avoimen, rehellisen ja luottamuksen ilmapiirissä auttaa yrittäjiä ja valmennettavia ymmärtämään ympärillä olevat mahdollisuudet ja saada yrittäjät uskomaan itseensä sekä vielä käyttämään oma potentiaalinsa maksimaalisella tasolla päivästä toiseen. Silloin ei ole kuin voittajia. Asiakas saa paremman palvelun tai tuotteen, asiakasyritys paremman kannattavuuden, konsultti palkan, konsulttifirma hyvän katteen ja valtio verot.

Kerrottakoon loppuun, että ajatus tämän tarinan kirjoittamisesta lähti kirjoittajalta itseltään. Havaintojen ja kokemusten perusteella yleinen ilmapiiri yrittäjien keskuudessa on sellainen, että ulkopuolinen hallituksen jäsen on automaattisesti hyvä ratkaisu, mutta konsulttifirman asiakkaana olet joutunut puijaamisen uhriksi. Tämäkin asia sai minut ehdottamaan Antille asiakastarinan kirjoittamista.  Ja kyllähän se ilmainen mansikkalaatikko saa vaimon mielen iloiseksi. Mieluummin sitä vähän aikaa kirjoittaa, kuin lähtee poimimaan mansikoita.

Miika Soronen
yrittäjä, Sorcolor Oy

Lataa Kasvupolkujen ilmaiset pikaoppaat yrityksesi kehittämiseen >>

 

Palaa takaisin