BLOGI Sari Kujala: Nykyaikainen markkinointi haastaa peruskysymysten äärelle

Nykyaikainen markkinointi haastaa peruskysymysten äärelle

Markkinoija voi olla pää pyörällä nykyaikaisen markkinoinnin valinnanvaran äärellä. Joku sulkee silmänsä kehitykseltä, toinen säntäilee bittiviidakossa kaikkiin kanaviin ja ostelee varmuuden vuosi sitä sun tätä tarjolla olevaa. Mutta onko onnistunut markkinointi sittenkään niin monimutkaista?

Vanhan sanonnan mukaan puolet markkinointiin laitetusta rahasta on turhaa: tietäisipä vain kumpi puoli! Letkautuksen ymmärtää sitä taustaa vasten, että entisaikaan mainontaan satsatut panokset jäivät monesti arvailujen varaan: tuottivatko ne ja jos tuottivat, niin miten paljon. Mainoksen vaikutusta arvioitiin ovipumpun käymisellä, puhelimen soimisella tai vaikkapa mainoksessa olleen kuponkien palautuksella.

Ennen oli ennen ja nyt on nyt. Markkinointi on käynyt 10 vuodessa läpi valtavan muutoksen. Se ei ole koskaan ollut yhtä kustannustehokasta ja mitattavaa kuin nyt, digiaikana. Se ei myöskään ole ollut yhtä haastavaa ja teknologista kuin nyt.

Asiakaskunta pirstoutuu ja heidät tavoittaa yhä kohdistetummilla kanavilla. Massojen puhuttelu on kallista ja tehotonta. Yritysten on entistä tärkeämpää käydä perusteellinen strategiaprosessi läpi, tunnistaa omat asiakkaansa ja valita viesti ja kanava sen mukaan. Vanhat massaviestivälineet eivät tokikaan ole menettäneet merkitystään. Mutta massamarkkinoinnin päivät yrityksen ainoana markkinointitekona alkavat olla luetut.

Vaikka markkinoinnista on tullut hieman ”hifistelyä”, ei asioista kannata tehdä liian monimutkaista. Markkinoinnille voidaan asettaa toki monenlaisia sekä pitkän ja lyhyen aikavälin tavoitteita, mutta markkinoinnin tärkein tavoite on kuitenkin myynnin kasvattaminen. Vaikka markkinointi ei yksin myynnin onnistumisesta vastuussa olekaan, niin markkinoinnin onnistumista on hyvä verrata myynnin kasvuun. Vai mitä mieltä olet? Mikä on teidän yrityksenne tärkein tavoite markkinoinnille?

Lähtökohtana asiakas — edelleen

Suurimpia muutoksia markkinointiin on tuonut digitaalisuus ja sosiaalinen media. Verkkosivut melkeinpä kaikilla yrityksillä jo on ja ehkä verkkomainontaakin on kokeiltu, mutta monelle perinteiselle, pitkään toimineelle yritykselle sosiaalisen median kanavat ovat voineet jäädä vieraiksi. Facebook-sivu on melkeinpä kotisivujen jälkeen toiseksi tärkein olemassaolon mittari, mutta kenen kannattaa olla LinkedInissä, Twitterissä, Instagramissa tai Pinterestissä? Entä olisiko meillä annettavaa YouTubeen? Se kun on Googlen jälkeen maailman suosituin hakukone.

Mahdollisuuksia viestiä asiakkaille on enemmän kuin koskaan. Miten valita kanavat, missä ollaan, kun ei kaikissa kuitenkaan voida olla? Tähänkin ratkaisu löytyy yrityksen kohderyhmien määrittelystä. Periaatteena on, että siellä ollaan, missä kohderyhmäkin on. Markkinointistrategian määrittely ja säännöllinen päivitys on entistä tärkeämmässä roolissa. Se pakottaa miettimään vastauksia peruskysymyksiin, tiivistämään ja karsimaan. Se luo myös hyvät raamit markkinoinnin käytännön toteutukselle.

Vaikka kaikki olisi tähän mennessä tehty oikein ja huolella, se ei riitä. Jos markkinoinnista puuttuu kohderyhmää puhutteleva viesti, oikeinkin valittu väline on vain ”helisevä vaski tai kilisevä kulkunen”. Sisällöllä on väliä. Paljon. Hyvä sisältö paitsi puhuttelee ja saa aikaan haluttuja vaikutuksia, se myös vähentää markkinointikustannuksia. Hyvä sisältö elää ja leviää orgaanisesti eli automaattisesti ihmisten välillä sosiaalisissa verkostoissa ilman, että sitä tarvitsee markkinointirahalla työntää.

Monesti yritys on myös paras oman sisältönsä tuottaja, vaikka joku muu sitä voikin hieman paketoida.
Markkinoinnin kenttä on laajempi kuin koskaan ennen. Yrityksen sisältä harvoin löytyy kaikkea sitä osaamista, mitä nykyaikaisen markkinoinnin hallinta vaatii. Markkinointiin yhä useammin ostetaan palveluita yrityksen ulkopuolelta ja se on viisasta. Kun strategiaprosessi on yrityksessä hyvin tehty, yrityksen osaamista tukevien palveluiden ostaminen on helppoa ja kustannustehokasta. Vaikka moni asia on markkinoinnissa muuttunut, perusasiat ja niiden kirkastaminen pysyvät.

Sari Kujala
kasvuvalmentaja
sari.kujala@kasvupolut.fi
p. 040 350 9953

 

Palaa takaisin